Online marketing kan heel nuttig zijn voor bedrijven en ondernemers. Dit geldt zowel voor start-ups als voor gevestigde bedrijven die hun merk willen laten groeien. Zeker in het digitale tijdperk kan een goede online marketingstrategie niet ontbreken. Maar hoe kun je dit het beste inzetten voor jouw bedrijf? Na het lezen van dit artikel kun je hier hopelijk mee aan de slag; maar mocht je het nog steeds niet helemaal doorhebben, kun je altijd nog een online marketingbureau Amsterdam inschakelen.
Hoe werkt online marketing?
Als bedrijf kun je meerdere strategieën inzetten om ervoor te zorgen dat jouw producten of diensten beter verkopen. Voorbeelden van die strategieën zijn bijvoorbeeld zoekmachineoptimalisatie (SEO), content marketing of e-mailmarketing. Op deze manieren kun je adverteren op grotere schaal en bovendien je meer specifiek op je doelgroep richten. Daarnaast is het makkelijk om de effecten van online marketing te meten met speciale tools zodat je je strategie nog verder kunt verbeteren. Zo kun je bijvoorbeeld inzien hoeveel mensen jouw website hebben bezocht of je bericht op social media hebben geliked. Ook is het fijn dat online marketing vaak een stuk minder duur is dan fysieke vormen van marketing (zoals het verspreiden van flyers of het huren van reclameborden).
Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Dit is een van de belangrijkste manieren om je zichtbaarheid als bedrijf te vergroten. SEO heeft als doel om jouw website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google te krijgen. Zo is de kans groter dat mensen bijvoorbeeld je website zullen bezoeken of er iets zullen kopen. Hoe hoog je website komt, is afhankelijk van meerdere factoren. Denk aan het goed gebruik van relevante titels en tussenkopjes, de laadtijd van je website, de gebruiksvriendelijkheid van je website en het aantal keren dat andere websites naar jouw websites verwijzen, ook wel linkbuilding genoemd. Het kan bijvoorbeeld nuttig zijn om aan internationale linkbuilding te doen om zo een grotere doelgroep aan te spreken. Het loont dus zeker om verbetering door te voeren op deze (en andere) gebieden en om hiermee aan de slag te gaan. Mocht je niet zo technisch onderlegd zijn, dan zijn er verschillende partijen op de markt die naar de website van je bedrijf kunnen kijken en verbeterpunten kunnen aanwijzen zodat er nog meer mensen op jouw website klikken.
E-mailmarketing
Bij e-mailmarketing kun je gemakkelijk met je doelgroep communiceren via de mail. Je kunt hen bijvoorbeeld nieuws, aanbiedingen en relevante informatie sturen. Het is makkelijk en goedkoop, en bovendien kun je gebruik maken van advertenties om op die manier je inkomsten nog verder te vergroten.
Contentmarketing
Je kunt ook de aandacht van je doelgroep trekken door relevante en informatieve inhoud te plaatsen op meerdere platforms. Welke dit zijn hangt weer af van je doelgroep. Je kunt bijvoorbeeld blogs of video’s plaatsen, of nuttige infographics. Wat je plaatst maakt eigenlijk niet zo heel veel uit, zolang dit maar waardevol is voor jouw specifieke doelgroep. Op die manier gaat deze doelgroep zich meer verbonden voelen met je bedrijf en zullen ze dus eerder geneigd zijn jouw producten of diensten te kopen. Kwalitatieve content draagt ook weer bij aan een hogere ranking in de zoekresultaten van Google, dus het is zeker een aanrader om je hiermee bezig te houden.
Social media advertising
Social media is de plek om jouw bedrijf zichtbaar te maken, hoewel ook dit weer afhangt van je doelgroep. Maar aangezien apps als Facebook en Instagram wereldwijd miljoenen gebruikers hebben, loont het zeker om hierin te investeren. Gerichte advertenties zullen je merkbekendheid vergroten. Het is hierbij belangrijk om te experimenteren met verschillende soorten advertenties voor verschillende segmenten van je doelgroep om je adverteerstrategie te optimaliseren. Je kunt tenslotte bepaalde aspecten van je advertentie in een handomdraai aanpassen, mocht dat nodig zijn.